1. Identifiser de riktige søkeordene

Søkeord er svært viktige for SEO. Å identifisere de som best representerer din nisje og deretter skape innhold rundt dem, bidrar til søkemotorrangeringen din og gjør det mulig å tiltrekke deg et relevant publikum.

En vanlig feil som bedrifter ofte gjør når de begynner, er at de sikter seg inn på søkeord med høy trafikk uten å ta hensyn til om de valgte søkeordene samsvarer med det de tilbyr. Dette kan føre til uheldige resultater, da de går glipp av muligheten til å etablere autoritet på søkeord som best representerer deres løsninger, og dermed tiltrekker seg irrelevant trafikk til nettstedet deres.

Valg av søkeord krever grundig vurdering, så jeg anbefaler sterkt å holde nisjen din i fokus når du gjennomfører forskningen.

2. Skap relevant innhold

For å øke den organiske trafikken din, er det avgjørende at innholdet du produserer er informativt og svært relevant for publikummet ditt. Søkemotorer foretrekker innhold som dekker dypde innenfor emner og muliggjør enkel tilgang til informasjon. Så sørg for at det innholdet du skaper, hjelper folk med å finne svar på spørsmålene sine og utforske løsningene de leter etter på en enkel måte. Å skape innhold som tar opp spørsmålene til publikummet ditt i stor detalj, vil gi deg en nødvendig rangeringsøkning og gjøre at du kan overgå konkurransen din.

3. Optimaliser sidetitler og beskrivelser

For å klatre oppover søkemotorrangeringene, er det viktig at du optimaliserer sidetittelen og beskrivelsen din i tråd med de målrettede søkeordene og hensikten. Sidetittelen og beskrivelsen gir en kort oversikt over siden din til søkemotorer og gir rask innsikt i sidens innhold til publikummet ditt. Siden de er de første tingene brukerne ser, bør de være treffende for å fange oppmerksomheten til besøkende.

Ideelt sett bør du prøve å holde sidetittelen din på 50 til 60 tegn (inkludert mellomrom) og beskrivelsen din rundt 150 til 160 tegn. Dette lar deg optimalisere teksten for alle enheter, enten det er stasjonære datamaskiner eller mobile enheter.

4. Optimaliser bilder

Ofte neglisjerer vi viktigheten av bilder når vi lager nettsidene våre. Hvis du optimaliserer dem godt, kan du dra nytte av bilde-søk og tiltrekke flere besøkende gjennom det. Det er noen beste praksiser du må følge her:

  • Legg til passende titler på bildene dine, og bruk målrettede søkeord.
  • Bruk alternativ tekst for å beskrive bildene dine.
  • Unngå å bruke overfylte bilder.
  • Bruk høyoppløselige bilder, men vær oppmerksom på bildestørrelsen.

Bildeoptimalisering hjelper deg ikke bare med å formidle budskapet ditt på en interaktiv måte, men gjør det også mulig å få mer organisk oppmerksomhet.

5. Bruk interne lenker

Interne lenker mellom sider på nettstedet ditt bidrar til å forbedre søkemotorrangeringene dine. De gjør det enklere for søkemotorer å vurdere informasjonshierarkiet på nettstedet ditt og se hvordan du letter tilgangen til informasjon for besøkende.

Interne lenker hjelper deg ikke bare med å forbedre søkerangeringene dine, men lar deg også trekke oppmerksomhet til inaktive sider ved å utnytte de best presterende sidene. Bare prøv å unngå lenkefeil, da de kan ha en ødeleggende innvirkning på SEO-en din.

6. Optimaliser URL-er

Måten du konstruerer URL-ene dine på, betyr noe når det gjelder SEO. En godt strukturert URL letter informasjonsnavigasjonen og gir søkemotorene en oversikt over innholdet på den respektive siden.

For å lage en perfekt URL, bør du sørge for at den er kortfattet, logisk konstruert og optimalisert med nøkkelord. Å gjøre dette vil hjelpe deg med å få bedre rangeringer sammenlignet med å ha lengre, uorganiserte URL-er.

7. Reduser nettsidens lastetid

Google, plattformen med den høyeste markedsandelen innen søkebransjen, betrakter brukeropplevelsen som en av de kritiske indikatorene som styrer søkeresultatene. Forestill deg nå opplevelsen du ville tilby hvis nettstedet ditt tar lang tid å laste, eller ofte mislykkes med å laste i det hele tatt. Den gjennomsnittlige besøkende forventer at nettstedet ditt lastes innen tre sekunder.

Det kan være forskjellige problemer som påvirker nettstedets lastetid, som kode-tetthet, tunge bilder, JavaScript-problemer, caching-problemer, unødvendige tillegg, overdreven omdirigering, middelmådig hosting osv. Finn problemene som påvirker nettstedets lastetid, og løs dem for å sikre en fantastisk brukeropplevelse.

8. Bygg kvalitetsbacklinks

Å tjene tilbakekoblinger fra anerkjente nettsteder er veldig viktig når det kommer til SEO: Tilbakekoblinger hjelper deg med å bygge autoritet innenfor din respektive nisje og forbedre søkerangeringene dine på de tiltenkte søkeordene. Men du må være oppmerksom på noen ting her:

  • Avvis lenker bygget via spamming.
  • Unngå sponsete lenker.
  • Sørg for at tilbakekoblingene ikke er fra topisk irrelevante nettsteder.
  • Unngå tilbakekoblinger fra ikke-indekserte nettsteder.
  • Sørg for at tilbakekoblingene ikke er bygget ved hjelp av samme anker som siden retter seg mot som et søkeord.

Kort sagt, prøv å unngå giftige lenker for enhver pris. De gjør mer skade enn godt for din SEO. Vær sikker på at alle tilbakekoblingene dine er av høy kvalitet for å oppnå bedre søkerangeringer.

En av disse tipsene kan hjelpe deg med å forbedre SEO-en din, men jeg anbefaler å følge dem alle. Disse beste praksisene er effektive måter å øke antall besøkende på nettstedet ditt uten at du trenger å tømme lommeboken.